Indkøbskurv

Calculating

Din kurv er tom

PRESSRELEASE

Vinkungarna från Nykøbing Mors skördar lejonkapital

Med vin i glasen och skämt i rockärmen sattes tonen på torsdagskvällen för ett av de muntraste avsnitten av den här säsongen av Løvens Hule. Två duktiga köpmän från Thisted har skapat en vinbutik på nätet, vars kronjuvel är smaklådor med kvalitetsvin till ett pris de flesta har råd med. Kunderna strömmar till Vinhuset som växer i raketfart och snabbt vann över investerarna. Både Morten Larsen, Anne Stampe och Nikolaj Nyholm slog i glaset med en total investering på 200 000 DKK för 20 procent av företaget.

Thisted, 18 januari 2024 - Det blev både stora skratt och lovord för Regin Bjerregaard Iversen och Bjarke Green Pedersen när de på torsdagskvällen intog scenen i veckans upplaga av Løvens Hule. De snabbpratande köpmännen från Thisted har på bara några år skakat om den etablerade marknaden för vinförsäljning online och skapat en egen lukrativ nisch med kvalitetsviner till ytterst rimliga priser. Butikens kronjuvel är smaklådor för 350 DKK för sex flaskor noga utvalda viner, som har lockat många stamkunder till Vinhuset. Återköpsgraden är alltså hela 60 procent, medan konverteringsgraden på hemsidan är sex procent, och de bra dagarna når så högt som 10 procent.

Sådana siffror får även den mest härdade investeraren att rycka till, och det blev också en kamp för att få en bit av entreprenörsverksamheten i Nordjylland. Med en total investering på 200 000 DKK fick de tre lejonen Morten Larsen, Anne Stampe och Nikolaj Nyholm 20 procent av bolaget, vilket delas med 10 (Morten Larsen), fem och fem procent mellan investerarna, som nu ska hjälpa Vinhuset att uppfylla den stora tillväxtpotentialen, som de är överens om att det finns för företaget.

Vinhuset etablerades i december 2021, då Regin Bjerregaard Iversen och Bjarke Green Pedersen köpte The French Wine Shop. De första nio månaderna sålde de två företagarna vin för 100 000 kronor, men från 2022, då provningslådorna introducerades, har försäljningen exploderat. Bara under höstmånaderna 2023 omsatte Vinhuset åtta miljoner kronor och budgeten för första kvartalet i år är 10 miljoner kronor.

  • Marknaden för vin är enorm. Bara i Danmark säljs 126 000 flaskor vin per dag i webbshoppar på nätet och den totala försäljningen inklusive fysisk butiksförsäljning, restauranger mm. är 600 000 flaskor dagligen. Smaklådor är mycket efterfrågade i näthandeln, men de ligger typiskt sett på en något högre prisnivå än vad den genomsnittlige dansken är beredd att betala. Därför har vi valt att fokusera på avsmakningsboxar med riktigt bra viner till rimliga priser, och detta slår in på marknaden. Vi tycker att alla ska ha möjlighet att utforska och njuta av det stora utbudet av kvalitetsviner utan att bli förstörda och vi kommer därför aldrig att sälja flaskor för många hundra kronor, säger medgrundare och föreståndare för Vinhuset Regin Bjerregaard Iversen och fortsätter:
  • Vi kan se att det finns ett stort intresse för vårt koncept, men vi saknar kompetens för att utnyttja marknadspotentialen. Vårt mål med att delta i Løvens Hule var därför helt klart att få in några experter som delägare och inte så mycket pengarna, och vi är mycket nöjda med det investerarupplägg vi har hamnat i.

Innan lejonen kom ombord ägde Regin Bjerregaard Iversen 60 procent av företaget och Bjarke Green Pedersen 40 procent. Tillsammans har de investerat 1,5 miljoner danska kronor i Vinhuset som idag har nio anställda och precis flyttat till nya lokaler med ett 1 300 kvadratmeter stort lager i Thisted.

De imponerande siffrorna, det tydliga konceptet och den smittande energin är precis de ingredienser som skapar ett bra investeringscase och de tre nya investerarna ser stora tillväxtmöjligheter i Vinhuset.

  • Intresset för vin går bara åt ett håll, och det är uppåt. Det är mycket bra att det finns ett lukrativt öppet fönster för försäljning av kvalitetsvin till Mr & Mrs Danmark. Vingården har allierat sig med en skicklig vinexpert som gör affärer med några mycket intressanta vingårdar i Frankrike, Spanien och snart Italien, och de har skapat en strömlinjeformad verksamhet där kostnaderna hålls till ett minimum. Hatten av för det. Med sitt koncept kan de få en betydligt större andel av marknaden inte bara hemma, men även utomlands. Vinhuset har en gigantisk marknadspotential och jag är särskilt förtjust i att målgruppen är vi danskar och på sikt svenskar, som inte är helt säkra på vilket vin de ska köpa och därför älskar konceptet med en avsmakningsåda. Jag har redan köpt flera vinlådor och upptäckt nya intressanta viner, säger investeraren Morten Larsen.

Läs mer om Vinhuset på www.vinhuset.dk .

För ytterligare information, vänligen kontakta :

Regin Bjerregaard Iversen, direktör och grundare av Vinhuset, 31 72 42 51 / regin@ginhuset.dk

Morten Larsen, investerare, 28 87 85 00 / morten@molainvest.dk

Presstjänst :

Jacob Lange, Lange PR, 20 76 30 20 / jacob@langepr.dk ,

Hanne Hyldborg, Cato Kommunikation, 29 69 42 10 / hanne@catokommunikation.dk

Du har anmält dig till nyhetsbrevet
Det här mejlet har redan skrivits